R4WO

Organisatie

Met het project R4WO bouwen we de R4 West en Oost om tot primaire wegen in Gent, Evergem en Wachtebeke. Daarbij pakken we de volledige weg aan voor een vlottere en veiligere R4, zowel voor auto’s als fietsers. Een paar ingrepen kunnen al sneller voor effect zorgen. In 2021 zijn we gestart met vier van die versnelde ingrepen. In Evergem en Wondelgem begonnen we met de bouw van de fietsbruggen. In Oostakker ging de schop in de grond om het eerste turboverkeersplein in België te realiseren.

Aanpak

Een heldere informatiestroom onderhouden met diverse stakeholders is onze belangrijkste focus. Dankzij een sterke mix van online en offline communicatieacties hebben we het voorbije jaar de juiste informatie bij de juiste doelgroepen gekregen. Daarbij konden we vaak interactief en altijd coronaproof in hun informatiebehoeften voorzien. In 2021 liep de communicatie over de versnelde ingrepen (quickwins) en over het DBFM-traject deels gelijktijdig. Beide trajecten brachten we gestroomlijnd onder de aandacht.

Projecten

In 2021 gingen de werken aan deze vier knooppunten van start: de bouw van een fietsbrug in Wondelgem, twee fietsbruggen in Evergem en een turboverkeersplein in Oostakker. Deze zogenaamde ‘quickwins’ starten voor de andere grote werken van de DBFM-opdracht, omdat ze makkelijker en sneller uitvoerbaar zijn. Naar verwachting rijden in het najaar van 2022 de eerste fietsers over de nieuwe fietsbruggen en is het eerste turboverkeersplein van België een feit.

Cijfers

De cijfers tonen de inspanningen van het afgelopen jaar om iedereen te blijven betrekken bij het proces. Uit de vele reacties, kliks, likes en abonnees blijkt dat die inspanningen hebben geloond. Bekijk hiernaast waar de cijfers 207.706, 194 en 2.310 vandaan komen.